2 min read

Vergelijking Telenet TV en Belgacom TV

Beste Telenet,

Digitale TV is waarschijnlijk het product waar jullie het meest potentieel hebben om te groeien. De grote meerderheid van de Vlamingen kijkt nog geen digitale TV, maar wordt stilaan in die richting geduwd. Aangezien de gemiddelde Belg een tv-abonnement bij jullie (het oude MIXT) heeft en een Internet abonnement bij Belgacom, en jullie beide Digitale-TV aanbieden, is het logisch dat jullie heel hard strijden om die klant.

Jullie laatste acties in de media (veel zendtijd op de radio, gigantische advertenties in alle kranten) gaan zeker niet onopgemerkt voorbij. Het idee van de campagne (elke dag één specifiek thema waarop jullie "beter" zijn dan Belgacom-TV) is goed opgevat. Ik heb wel een paar opmerkingen.

Vooreerst was jullie vergelijking van maandag misleidend en zelfs compleet onjuist. Op jullie website staat het beter verwoord, maar in de advertentie in de Standaard stond vrij letterlijk dat de maximum capaciteit van een telefoonkabel maar 3.5Mbps is, en van jullie kabel-net 8Mbps. Grappig dat wij hier op kantoor dan 8Mbps door een telefoonpaar duwen, en ik thuis 10Mbps Telenet verbinding heb en zowel Belgacom (via ADSL2+ en VDSL2) als jullie op dit moment beweren zonder probleem 20Mbps te kunnen leveren. Jullie bedoelen dat jullie 8Mbps reserveren op de kabel voor digitale TV, en Belgacom maar 3.5Mbps. Ook het argument van gisteren, dat bij jullie digitale TV nog werkt als "het Internet" uitvalt, is niet correct. Jullie digitale TV net gebruikt jullie bestaand IP netwerk. Als er dus een enorme storing op jullie IP net zou optreden, zal er niet veel digitale TV gekeken kunnen worden.

Verder gaat jullie item van vandaag over het technisch platform. Dat je bij jullie kunt opnemen en kijken naar iets anders en bij Belgacom niet, dat jullie programmagids efficiënter is enz. Sorry, maar bij mij thuis is de Digicorder de laatste weken enorm onstabiel. Gemiddeld 3 keer per week moet ik alles volledig afleggen (stekkers uittrekken!) en terug aanschakelen eer de menu's (vooral de "Mijn Videotheek" menu's) willen werken. Als jullie ding werkt, gaat het inderdaad sneller dan bij Belgacom TV, maar kan je aub niet even kijken of die software een stuk stabieler kan? Het irriteert me gigantisch dat het niet vlot meer werkt. Bovendien heb ik de indruk dat de "overlappende opnames" het niet meer doen. Een week terug kon ik zonder probleem twee overlappende programma's laten opnemen. Dat hoort niet te kunnen Telenet! Vroeger gaven jullie dan een waarschuwing dat ik 1 van de 2 moest verwijderen!

Is het ook echt niet mogelijk om de TV-zenders te vragen een digitaal signaal mee te sturen als een programma begint en eindigt? De finale van Lost van maandag op VT4 bv, heb ik daardoor gemist. Het programma duurde duidelijk een heel stuk langer dan voorzien was in de EPG, waardoor ik dus alsnog de aflevering heb moeten "vinden" om te weten hoe het nu eigenlijk afliep met Jack, Saywer, Ben en de anderen. De toegevoegde van Digitale TV zou enorm stijgen als je de zenders kon overtuigen zo'n signaal mee te sturen (en je jullie digicorder kon vertellen effectief van dat signaal gebruik te maken).

Een lichtjes geïrriteerde Digitale-TV klant.