2 min read

Hallo met Kris...

Beste Kris, u hebt gelijk: mijn bedrijf zit vol van de clichés op diversiteitsvlak. Een paar statistieken voor u:

  • 100% van mijn "technische" mensen zijn blanke mannen onder de 40 (onder de 35 als ik Bernard en mezelf niet meetel)
  • 100% van mijn "niet technische" mensen zijn blanke vrouwen onder de 33.
  • De twee oudste mensen zijn Bernard en ik, de twee "bazen"

Wat moeten wij een traditionele, vrouw-onvriendelijke, migrant-onvriendelijke (excuseer, Gentenaar-met-migratie-achtergrond-onvriendelijke) club zijn die zich van diversiteit niet veel aantrekt, en discrimineert.

Daarom ben ik blij dat u belt, Meneer Peeters. Mag ik Kris zeggen? U mag mij dan ook Frank noemen in plaats van "meneer de racistische en discriminerende bedrijfsleider".

Ja, ik ben blij dat u belt. Want u zult me allicht direct een paar "diverse" kandidaten sturen voor de twee vacatures die we open hebben staan. Ik kijk uit naar de goede, vrouwelijke kandidaten. Naar de migratie-achtergronder met de skillset die ik zoek. Echt waar. Je mag de CVs nu naar [email protected] sturen, en ze krijgen binnen het half uur een telefoontje om een afspraak te maken.

Want weet u hoeveel kandidates voor technische functies ik in de 14 jaar dat Openminds bestaat, gezien heb? Eén vrouw, een goede IT-er zonder twijfel. Vijftig jaar en haar job verloren door het faillisement van haar werkgever. Helaas heel haar leven IBM AIX systemen onderhouden voor grote bedrijven, en de skills matchten echt niet met onze situatie.

Eén keer hebben we een CV van een transgender gehad. Haar skills pasten perfect. Het uitzendkantoor wou haar eerst niet sturen, omdat het volgens hen geen match voor ons was. Groot was dan ook hun verbazing toen ik hen liet weten dat ik de kandidate graag terug gezien had voor de volgende selectieronde: ze zat bij de laatste drie en maakte een grote kans om de job binnen te halen. Helaas had ze intussen een ander contract getekend.

Maar alle andere kandidaten voor IT jobs (zowel als ontwikkelaar als als Linux Support medewerker), in al die jaren, waren allemaal mannen. Bijna allemaal blanke mannen ook. Eén keer een Luikenaar-met-Aziatische-migratie-achtergrond. Eén keer een Brusselaar-met-Berberse-migratie-achtergrond. Helaas sprak geen van hen Nederlands, wat in een service-bedrijf met 80% Nederlandstalige klanten, toch wel een vereiste is.

Dus, beste Kris, ik ben heel blij u vandaag aan de lijn te hebben. Dank je wel voor uw telefoontje. En ik kijk echt uit naar de kandidaten die u me zo dadelijk gaat sturen!