3 min read

Is de VW ID.Buzz wat ik ervan verwachtte?

Is de VW ID.Buzz wat ik ervan verwachtte?

In een vorig artikel besprak ik mijn "wish-list" voor de langverwachte opvolger van het oerbusje van Volkswagen, de ID.Buzz. Nu we enkele weken na de officiële aankondiging zijn, is het tijd voor een eerste bilan. Wat vind ik ervan? Zou ik deze overwegen als opvolger van onze elektrische Jagggggg?

Design en ontwerp

De vormen en design-elementen waren al min- of meer zichtbaar omdat VW eind januari al een hoop journalisten had laten rondrijden in productie-klaar model met een funky regenboog bestickering, toch is het altijd even afwachten hoe het echte model eruit ziet. Een "busje" of minivan wil zoveel mogelijk ruimte binnenin creëren. Van nature kom je dan al snel uit bij een vrij "hoekig" ontwerp, een doos-op-wielen. Dat je ook in dit soort auto's creatief kan zijn met design en vormen, tonen het oer-VW busje, maar ook sommige versies van de Renaut Espace. Helaas kan het ook anders. Voor mij is het overduidelijk: de ID.Buzz valt in de eerste categorie. Ja, het heeft nog steeds wat weg van een doos op wielen, maar toch zijn er subtiele elementen die het ontwerp van de auto mooi in balans brengen. Retro-knipogen naar het verleden, maar met een design van enkele jaren mee kan. Zal ik even verliefd worden op de lijnen van de ID.Buzz als de I-Pace? Neen, dat niet, maar dat had ik bij een "people carrier" niet verwacht.

De binnenkant is speels (voor een Volkswagen dan toch), en ziet er bijzonder efficiënt uit, vol met slimme opbergvakjes zoals we ook in de Touran hadden, USB-laders en hoge zitpositie. Momenteel is de Buzz enkel te krijgen met vijf zitplaatsen. Configuraties met zes of zeven zitplaatsen zijn aangekondigd, maar op vandaag is het niet duidelijk of deze mogelijkheden enkel in de verlengde "long wheel base" versie beschikbaar zullen zijn.

Opvallend is wel dat enkel de ruiten in de voorste deuren open en dicht kunnen. Zelfs de voorste ruiten in de schuifdeuren kunnen niet open. Ook heeft VW nog enkele publiciteitsfoto vrijgegeven van een model met glazen dak, wat toch een gemiste kans zou zijn in een model waar ruimtebeleving centraal staat. Er dook intussen wel een technische tekening op waarop wel een uitsparing voor een glazen dak te zien is, er is dus nog een beetje hoop.

Batterij en laden

Ik hoopte dat deze Volkswagen een grotere batterij en een modernere laadtechnologie zou hebben dan de ID.3, 4 en 5 broertjes. Het goede nieuws is dat de laadsnelheid omhoog gaat tot 170 kW (piek), wat volgens VW zou toelaten om de batterij met een bruikbare capaciteit van 77kWh in 30 minuten van 5% tot 80% zou laden.

Als deze cijfers ook in praktijktesten bevestigd worden, zou dat voor veel mensen een grote drempel wegnemen om voor een EV te kiezen. In de tijd dat alle gezinsleden uitgestapt zijn, naar toilet geweest zijn en een koffie gedronken hebben, is de auto bijna klaar om terug te vertrekken.

Ik hoop wel dat er ook een grotere batterij komt in de standaardversie. Een batterij van meer dan 100kWh lijkt een zekerheid in de "long-wheel-base" versie, maar volgens mij moet er in de 3m ruimte tussen beide assen plaats zijn voor een grotere batterij. Als in de ID.3 al een 77kWh accu past, zou je verwachten dat er met 30cm meer wielbasis nog plaats over is.

VW maakt helaas niet de stap naar de 800V technologie die we in de elektrische Porsches en laatste nieuwe Audis zien.

Auto gevoel

Een laatste puntje op mijn wens-lijstje was het rijcomfort. Voelt de ID.Buzz aan als een "camionette" zoals veel andere minivans? Of rijdt deze auto als een echte auto?

Gelukkig zijn de meeste mensen die al een ritje kunnen maken hebben unaniem: het is een auto, geen bestelwagen! Zelfs op een hobbelig wegdek rijdt de auto stuur-zeker en word je niet dooréén geschud. Ook hier maak ik me weinig illusies dat de ID.Buzz het limousine-sportwagen-gevoel van de I-Pace zal evenaren.

Conclusie?

Ik neem er even mijn wishlist bij:

  1. "meer dan 100 kWh batterij pack". Voorlopig niet ingelost, maar ik hoop op meer dan 77kWh in de "Europese" (niet verlengde) versie. Er moet plaats genoeg zijn tussen beide assen.
  2. "state of the art laadmogelijkheden (800V yes-please), liefst zelfs beter dan de ID.3/4". Geen 800V systeem, maar wel sneller dan de ID.3/4 broertjes. Voorlopig positief dus.
  3. "flexibele zetel-configuratie". Hiervoor wordt het net als bij het eerste puntje afwachten. Quasi-zeker in de Amerikaanse "long wheel base" versie, hopelijk ook mogelijk in de standaardversie.
  4. "super-comfy ride, minder "camionetteke gevoel" dan de Multivans van vandaag". Check.

Niet elk item is dus voorlopig al bevestigd, maar het ziet er goed uit. Veel zal afhangen van de grotere batterij, de mogelijkheid om 6 of 7 zetels te hebben én hoeveel groter de lange versie dan wel wordt. Ik hoop ook dat er toch een glazen dak komt.

Over de prijzen van de ID.Buzz heeft Volkswagen nog niks "on the record" gezegd. De eerste prijzen worden in mei bekend gemaakt, langere testritten met journalisten (hallo Dieteren, je mag me steeds mailen) komen eind augustus. Als het goed gaat ontvangen de eerste klanten zouden hun ID.Buzz rond oktober ontvangen.