1 min read

Is Clo fout? Een les in SEO voor porno-webmasters

Clo gaf een interessante presentatie op BarCamp over hoe de marketeers nog veel kunnen leren van de pr0n-industrie. Zo draaien porno-sites al even op UGC, hebben een goed affiliates-programma, zijn ze pioniers in internet payments en ontdekten ze als één van de eersten SEO.

Ofwel overschat Clo de porno-industrie (wat me onwaarschijnlijk lijkt), ofwel doen de meeste porn-webmasters het niet zo goed als de voorbeelden die Clo aanhaalt, ofwel begint Google deze sites af te straffen.

Voor onze site is SEO uiteraard belangrijk, omdat heel wat klanten ons via het Internet vinden, maar we zijn geen SEO-specialisten, verre van. Wel hebben we een blog op de homepage, gebruiken we een clean en bijna-volledig-html-valid design, en gebruikt het CMS dat we gebruiken (Textpattern) mooie URLs, en houdt Google daar van.

<typo:flickr img="374333873" size="small" style="float:center"/>

Bernard schreef onlangs een artikel op onze site over vervallen domeinnamen die opgepikt werden om er porno-reclame op te zetten.

Wat blijkt nu enkele weken later?

  • porno is zowat de belangrijkste zoekterm waardoor bezoekers op onze site terechtkomen
  • als je op google.be zoekt naar Porno, staat Bernards artikel op de zesde plaats, voor enkele bekende blootblogs of startpagina's. Enkele dagen terug stond hij zelfs op 4.

Bedenk dat dit niet onze bedoeling was, dat we niks geoptimaliseerd hebben voor dit keyword enz. Mensen die porno zoeken, kunnen op onze site weinig spannends beleven.

Gekke Google toch!