1 min read

Blog Action day

Vandaag (eigenlijk gisteren al) was het Blog Action Day. Door omstandigheden ben ik wat laat met mijn artikeltje, maar dat heeft me ook tijd gegeven om na te denken. Ik zou het bijvoorbeeld eenvoudig kunnen houden en bloggen over het feit dat Al Gore de nobelprijs voor de Vrede gewonnen heeft. Ik vraag me al heel het weekend of of dat een positieve of een negatieve zaak is. Langs de ene kant heeft hij veel gedaan. Hij was het ook die mij nog meer dan ervoor deed nadenken over het stroomverbruik van servers. De uitbater van het Datacenter waar wij een "suite" hebben had ons al doen nadenken over het stroomverbruik door pricing mechanismen voor te stellen waarbij zuinigheid beloond werd. Maar het was Gore's film die me verder deed stilstaan bij de ecologische impact van onze sector.

Langs de andere kant moet je je afvragen wat hij gedaan heeft voor de Vrede. Het Rode Kruis, Amnesty, Lech Walesa, desmond Tutu, Moeder Theresa. Dat zijn mensen die iets gedaan hebben voor de Wereldvrede. Gore heeft voor de Vrede tot nu toe evenveel gedaan als El Baradei of Rabin, en verdient die prijs dus even zeer of even min als hen. "Misschien ga je nog eens aan hem denken als ze de eerste oorlog over drinkwater voeren", zei Sofie me dit weekend. Ik weet het niet, ik heb er een dubbel gevoel bij...

Nu, Blog Action Day was in eerste instantie bedoeld om bloggers aan te zetten te praten over ecologie en milieu in hun direct leefwereld. Reden te meer om nog eens ons persbericht van enkele weken terug boven te halen. We pakten toen heel uit met cijfers over ons Groene Hosting project.

Dat project laat onze klanten toe om vrijwillig de CO2 uitstoot veroorzaakt door hun site, te compenseren. Uiteraard hanteren we voor die off-set projecten dezelfde hoge standaarden als voor onze andere dienste zodat onze klanten erop aan kunnen dat hun bijdrages besteed worden aan projecten die er echt toe doen. We hebben die dienst nu een maand of zes geleden gelanceerd, en zijn bijzonder trots te kunnen aankondigen dat meer dan 3 op 4 klanten compleet vrijwillig voor dat project kiest! Misschien staan onze klanten verder dan de gemiddelde KMO als het aankomt op "maatschappelijk verantwoord ondernemen", maar zo zie je maar: klanten zijn wel degelijk bereid te betalen om te proberen iets te doen aan de opwarming van de aarde!