Blaze rider voor een week...

Blaze rider voor een week...

Blaze was één die typische Kickstarter projecten: na 30 seconden in de intro video wist je: "ja! Dat moet ik proberen".

BLAZE - Kickstarter Launch Video from Blaze. on Vimeo.

De meerderheid van fietsongevallen gebeuren omdat een ander voertuig op je in rijdt, terwijl jij rechtdoor gaat. Een auto die rechtsaf moet aan een kruispunt en je niet gezien heeft, een bus die terug invoegt terwijl jij rechtdoor gaat. Blaze probeert je zichtbaarder te maken als fietser. Het vergroot letterlijk je fietsafdruk, en voor één keer is dat goed. Het projecteert (met een laserstraal) een fiets een paar meter voor je uit op de grond.

Deze week was het dan zover. Ik mocht hem proberen! De vriendelijke mensen van Walkie Talkie gaven me er eentje om een week te testen. Ik ben voor een weekje een "BlazeRider".

Ik fiets elke dag een 40 à 50 minuutjes, waarvan 25 in de ochtend, en 10 tot 15 's avonds. Perfect om de Blaze te testen.

The Good

De Blaze is goed gebouwd. Verschrikkelijk goed gebouwd. Stevig, mooi aluminium, met een handig klik-systeem (dat bovendien als veiligheid dient: als het lampje niet op je stuur vastzit, werkt de laserstraal niet). Het oplaadmechanisme voor de batterij is goed ontworpen. Dit verklaart een groot stuk van kostprijs, de Blaze zal ongeveer 160 euro kosten. Iets (veel) meer dan de goedkope lichtjes van de Hema dus ...

Het is ook verschrikkelijk cool :) Een laser projectie vanop je fiets, here I am, look at me. I am the kool kid!

Naast een laserstraal is het ook een heel goed voorlicht. Op de "lage" stand geeft het 100 Lumen, op de sterke stand zelfs 300 Lumen, wat verschrikkelijk veel licht is! Iets (veel) meer dan de goedkope lichtjes van de Hema dus ...

Op kruispunten waar jij als fietser voorrang hebt op auto's die rechtdoor gaan, werkt het volgens mij het beste. De auto ziet dan immers voor hem je groene laser-fiets opduiken, en gaat vanzelf vertragen. Een paar seconden later sla jij af.

Ook in autoloze straten, waar voetgangers en fietsers dezelfde rijweg delen, is het handig: de voetgangers zie je goed aankomen, zonder dat je je bel moet gebruiken.

The "meh", not so good

Toch ben ik niet 100% overtuigd van mijn Blaze. Vooreerst doet hij bij dit weer 's morgens bijna niks. Eens het een beetje begint te schemeren, zie je de laser-projectie bijna niet. Ik zet hem dan 's morgens na een kwartiertje meestal uit.

Ook 's avonds, in straten met veel straatverlichting, neon-verlichting enz, heb ik de indruk dat het niet het effect heeft dat getoond wordt in het filmpje. Akkoord, het is iets minder nodig dan, want je valt meer op (zeker met een fluo-jasje aan), maar toch. Voor mijn dagelijkse ride doet het minder dan ik gehoopt had. Ik ga morgenavond bewust een andere route nemen, minder goed verlicht, waarschijnlijk werkt het daar beter.

Aan sommige kruispunten waar je geen voorrang hebt, is het ook genant. Je staat te wachten aan het rode licht, het kruisend verkeer heeft groen licht, maar jij projecteert je fiets ongewild op hun rijvak, dat kan hen verwarren.

Conclusie

Het is een heel mooi, stevig en vooral goed licht, en het probeert een echt probleem om een mooie manier op te lossen. Ik ben alleen niet overtuigd dat het voor mijn dagelijkse commute de prijs waard is. Als ik van iets verder zou komen, of grote stukken in donkere stukken zou afleggen, zou ik het zeker overwegen. Want het blijft bloody cool!



Frank Louwers

Frank Louwers

Ondernemer. Techneut. Zeiler (te weinig). Skiier (te weiniger). Verzuchter (soms te veel). Vader (zoveel mogelijk) van 2. Momenteel bezig met crypto en GDPR.

comments powered by Disqus