De EV revolutie waar we voorstaan, door de ogen van een hobby-belegger

De EV revolutie waar we voorstaan, door de ogen van een hobby-belegger

Ik geloof in elektrische auto's. Hoewel een aantal mensen ervan overtuigd blijft dat de waterstof-cel dé energie-bron van de toekomst is, tonen meer en meer wetenschappelijke studies aan dat batterij-auto's (BEVs) veel zinvoller zijn dan brandstofcellen. Ook autobedrijven als Mercedes en Toyota die jarenlang geïnvesteerd hebben in deze technologie, geven stillaan toe dat elektrische auto's de toekomst zijn en bevriezen hun waterstofauto-plannen.

In een vorig artikel in deze reeks, vroeg ik me af of onze steden wel klaar zijn voor de EV-switch, vandaag bekijk ik een aantal opties om als (hobby-)belegger hierop in te spelen. Als binnen 15 jaar een kwart van alle nieuwe auto's elektrisch zijn, hoe kunnen we hierop anticiperen op de beurs?

Investeren in autofabrikanten

Eén van de eenvoudigste dingen die je kan doen, is aandelen Tesla kopen. Aangezien Tesla enkel elektrische auto's verkoopt, zal het aandeel allicht stijgen als er wereldwijd meer elektrische auto's verkocht worden.

Het aandeel deed het de laatste jaren bovendien verschrikkelijk goed.

Dit is wel een bijzonder gevaarlijke strategie. Vooreerst investeer je maar in één speler, een speler die enkel maar marktaandeel kan verliezen. Tesla heeft nu immers een quasi-monopolie op elektrische wagens met een bereik van meer dan 150 tot 200 kilometer, maar dat blijft natuurlijk niet duren.

Daarnaast zit volgens mij al een groot stukje "hype" in de huidige prijs ingerekend. Het bedrijf verkocht in 2016 amper 76000 wagens. Toch is het volgens de beurs meer waard dan Ford, dat in dezelfde periode meer dan 6 miljoen auto's produceerde en leverde. Een groot stuk van de "toekomstige inkomsten" van Tesla zijn dus al ingerekend in de koers van vandaag.

Kan het aandeel verder stijgen? Ik vermoed van wel, zeker als het erin slaagt hun Model 3 effectief voor een "concurrentiële prijs" te verkopen.

Behalve Tesla, heb je helaas niet zoveel keus. De EV business zal bij alle andere autofabrikanten uit dit artikel slechts een heel klein deel van hun omzet en winst uitmaken. Als je overtuigd bent van een EV revolutie, is het dan zinvol om aandelen te kopen van een autofabrikant die voor 99% afhangt van een verbrandingsmotor?

Een uitzondering hierop is misschien BYD, een Chinese autofabrikant die ook buiten haar thuismarkt actief is. Het is echter een Chinees bedrijf, iets waar ik ver van wegblijf! Het noteert op de beurs van Hong Kong, maar heeft een schaduw-notatie op de beurs van Frankfurt (ticker BY6.F). Caveat emptor...

Investeren in batterij-makers

De meeste automakers zullen de eerste jaren niet zelf hun batterijen maken. Ook Tesla's "Megafactories" zijn joint-ventures met Panasonic.

Bekijken we de markt van iets dichter, valt snel iets op: veel van de fabrikanten zijn grote Zuid-Aziatische conglomeraten voor wie batterijen maar een deel van de totale activiteiten zijn.

Panasonic noemde ik al, BYD maakt ook batterijen maar is een Chinees bedrijf. Nummer drie is LG Chem, een chemie-gigant met een omzet van meer dan 20 miljard dollar. Eenzelfde verhaal bij Samsung SDI. Ook hier een grote speler die meer doet dan enkel batterijen maken, maar bij wie veel autofabrikanten aankloppen als leverancier.

Hoewel je dus niet rechtstreeks investeert in een bedrijf wiens resultaten enkel bepaald worden door auto-batterijen, kan je zo wel inspelen op een stijgende vraag naar EV wagens, als je eenvoudig aan de aandelen kan geraken. Gelukkig noteren een aantal van hen ook op een Duitse beurs, voor andere ben je aangewezen op de beurzen van Hong Kong of Seoul, wat niet de meest toegankelijke beurzen zijn.

Investeren in Lithium

Het lijkt erop dat Lithium nog zeker een twintigtal jaren de basis zal zijn voor batterijen in GSMs, laptops en auto's. Een investering in Lithium mijnen of -bewerkers, is dus ook een mogelijkheid. In het jaar 2000 werd er 200 000 ton Lithium bovengehaald, vooral in China, Chili en Australië. Naar alle verwachting wordt dat meer dan 600 000 ton in 2020.

Alleen hebben we ook daar een probleem. Niet alleen is 90% van de markt in handen van slechts drie bedrijven, maar bovendien zijn het bedrijven voor wie Lithium maar een klein deel van hun activiteiten uitmaakt. Niet direct wat ik zoek ...

Het levert wel leuke filmpjes op...

Een ETF dan maar?

ETFs zijn hot: het is een goedkoop fonds dat een "Index" volgt. Warren Buffet (toch één van de wereld's bekendste "stock pickers") is een grote fan van ETFs.

Ik kon één ETF vinden die courant verhandelbaar is en zich toespitst op batterijen, Lithium en batterij-technologie: de Lithium and Battery Tech ETF van Global X.

Het klinkt heel goed, maar helaas botsen ook zij op de situatie die ik hierboven schets: het is verdomd moeilijk om bedrijven te vinden waarvan het resultaat voor het grootste deel bepaald wordt door elektrische wagens. Daarnaast zit Tesla in de ETF, wat een beetje raar is: als de koers van Lithium zakt, maakt Tesla meer winst. Als het aandeel Tesla te groot wordt, zal dit de winst van de ETF doen dalen als Lithium duurder wordt.

Opnieuw hebben de mensen van Nanalyze een mooie analyse....

En nu?

Er zijn nog mogelijkheden. Zo kan je ook investeren in infrastuctuur-leveranciers: de energiebedrijven, maar ook bedrijven als ABB als een grote fabrikant van laad-infrastructuur.

Onder de lezers van mijn blog en Twitter feed, zitten een een paar mensen die net als ik denken dat de verbrandingsmotoren voor personenwagens aan haar laatste decenium bezig is én die de beurs volgen.

Wat is jullie strategie? Investeren jullie in één van bovenstaande bedrijven of de ETF? Zie ik iets over het hoofd?

Oh en disclaimer: ik ben geen beurs-analist of -adviseur. Deze blogpost is geen beleggingsadvies. Ik heb momenteel geen rechtstreekse posities in één van de bedrijven die ik hierboven vermeld.



Frank Louwers

Frank Louwers

Ondernemer. Techneut. Zeiler (te weinig). Skiier (te weiniger). Verzuchter (soms te veel). Vader (zoveel mogelijk) van 2. Momenteel bezig met crypto en GDPR.

comments powered by Disqus