3 min read

Laadkaarten voor EV's: De Complete Gids

Laadkaarten voor EV's: De Complete Gids

Elektrisch rijden wordt steeds populairder, en dat betekent dat je niet om laadkaarten heen kunt. Aangezien mijn blogposts over tankkaarten nog steeds bij de meest gelezen artikels van deze blog horen, wou ik een moderne update geven over laadkaarten.

Laten we eens kijken hoe dit ecosysteem in elkaar zit, wie er wat verdient, en hoeveel kaarten je eigenlijk nodig hebt.

Het Laadkaart-Ecosysteem: Hoe Werkt het?

Laadpaaluitbaters (CPO’s): Dit zijn bedrijven zoals Ionity, Allego, Shell, Tesla en Fastned die laadpalen langs snelwegen en in steden plaatsen. Ze hebben vaak verschillende tarieven:

  • Publiek Tarief: De standaardprijs voor iedereen zonder speciale laadkaart of met hun eigen kaart of app.
  • Wholesale Tarief: Een lager tarief voor laadkaartuitgevers.
  • Abonnementen & Loyaliteit: Kortingen via eigen abonnementen of loyaliteitsprogramma's.

Aan de andere kant heb je Laadkaartuitgevers. (MSP) Dit zijn bedrijven als Shell, FreshMile en Maingau. Ze geven laadkaarten uit die werken bij diverse laadnetwerken. Sommige CPOs zijn ook MSPs.

De Verschillende Modellen van Laadkaartuitgevers

1. Kost+ Model:
Dit model was vroeger populair en werkt simpel. De Mobility Service Provider (MSP) rekent een kleine marge bovenop het standaard tarief dat de Charge Point Operator (CPO) vraagt. Dit kan een vast bedrag zijn of een percentage.

Voordelen:

  • Transparant: De kosten zijn relatief duidelijk en voorspelbaar, zeker als de CPO de prijs duidelijk afficheert aan de paal.
  • Redelijk Geprijsd: Je betaalt een kleine extra marge bovenop de standaardprijs, maar niet buitensporig veel.


Nadelen:

  • Onvoorspelbaarheid: De exacte prijzen kunnen variëren omdat ze gebaseerd zijn op wat de CPO op dat moment rekent.
  • Beperkte Besparing: Mogelijk mis je speciale deals of kortingen van andere aanbieders.

2. Uniform Tarief:
Dit model hanteert een vast tarief per type paal (AC of DC) en per regio, ongeacht de kosten die de CPO aan de kaartuitgever rekent.


Voordelen:

  • Consistentie: Altijd dezelfde prijs, of je nu bij een Allego AC-paal in Antwerpen of een Total Energies AC-paal in Namen laadt.
  • Eenvoudig: Je hoeft de tarieven niet op te zoeken omdat ze consistent zijn.


Nadelen:

  • Overbetalen: Soms betaal je te veel voor goedkope palen of mis je tijdelijke kortingen.
  • Hoge Prijzen: Om verliezen te dekken, kunnen de uniforme tarieven relatief hoog zijn.

3. Stuntprijzen:
Sommige kaartuitgevers bieden tijdelijk zeer lage prijzen om snel klanten te trekken, zelfs als ze er verlies op maken.

Voordelen:

  • Extreem Lage Kosten: Onverslaanbare tarieven, zelfs onder marktprijzen.
  • Snelle Bekendheid: Dit helpt nieuwe merken snel een sterke klantenbasis te krijgen.

Nadelen:

  • Korte Duur: Stuntprijzen blijven meestal niet lang bestaan en kunnen na een tijd abrupt veranderen.
  • Beperkte Betrouwbaarheid: Na de stuntperiode stijgen de tarieven vaak fors of verandert het businessmodel.


Hoeveel Kaarten Moet Je Hebben?

Optimaliseer Kosten en Gemak: Kies één of twee kaarten die bij je laadpatroon passen en bespaar zonder het overzicht te verliezen.

  • Vermijd Overkill: Te veel kaarten zijn onhandig en leveren vaak weinig voordeel op. Wil je elke cent korting, moet je bovendien elke stuntprijs operator najagen. Wil je hier elke maand een uur tijd aan spenderen om 15 euro goedkoper te laden op een jaar?
  • Jaarlijkse Evaluatie: Tarieven veranderen, dus controleer jaarlijks of je kaarten nog optimaal zijn.

Welke Kaarten Zijn Geschikt?

Focus op Besparing: Heb je geen eigen laadpaal en ben je afhankelijk van publieke AC-laders in je buurt? Kies dan kaarten die je daar de meeste voordelen bieden. Als je veel reist, kies dan ook een kaart met goede tarieven bij snelladers op jouw route.

Pas op voor Overcomplicatie: Een kaart die je een superkorting geeft bij een specifieke lader is zinloos als je daar nooit laadt.

Tesla: Een Apart Geval

Tesla’s Superchargers zijn uitgebreid en handig geplaatst, maar werken alleen via de Tesla-app. Hun tarieven variëren per locatie en tijdstip, maar zijn vaak goedkoper dan andere merken. Koppel je betaalkaart vooraf aan je Tesla-account voor een soepel proces.

Heb je wel een Kaart Nodig?

Ja, absoluut! Ondanks de nieuwe EU-regels die DC-palen verplichten bankkaarten te accepteren, blijven veel oudere palen en AC-laders uitsluitend via laadkaarten werken. Bovendien bieden kaarten een extra betaaloptie als de lezer defect is.

Kaart of App?

Hoewel veel kaarten ook via een app werken, biedt de fysieke kaart meestal het beste gebruiksgemak. Een goede internetverbinding is niet altijd gegarandeerd, en de juite paal selecteren via een app kan lastig zijn.

Laadkosten voor Bedrijven

Voor bedrijven en zelfstandigen is het belangrijk om facturen te kunnen indienen. Laadkaarten bieden doorgaans gedetailleerde facturen voor je boekhouder, in tegenstelling tot directe betalingen via bankkaarten.

Mijn Favoriete Laadkaarten

Dit zijn enkele kaarten die ik momenteel nuttig vind:

  • Shell Recharge: Een allround kaart met redelijke tarieven en brede acceptatie.
  • FreshMile: Interessant voor snelladers (behalve Ionity) met goede tarieven.
  • ElectroVerse: Een goede keuze voor bv. Ionity-laders in Frankrijk.
  • Tesla App: Onmisbaar voor Tesla Superchargers.

Tot Slot

  • Houd het Simpel: Je hebt geen 10 kaarten nodig.
  • Focus op Gebruik: Kies kaarten die voordelig zijn waar jij vaak laadt.
  • Tesla App voor SuCs: Noodzakelijk voor Tesla-laders.
  • Gebruik Kaarten: Moderniseren is belangrijk, maar ga nog niet zonder laadkaart op pad in 2024.
  • Koop Geen Hybride :) (of als je eentje hebt om puur fiscale redenen, bezet nooit een laadpaal)