2 min read

Een (virtuele) EV portefeuille

Een (virtuele) EV portefeuille

Weet je nog die blogpost van enkele weken terug over beleggen in de EV revolutie? Dit is een vervolgje daarop.

Voor de non-believers som ik even kort op wat er in die tijdspanne van enkele weken allemaal gebeurd is. Skip de bulletpoints hieronder gerust als je wel al in de 21e eeuw gestapt bent en beseft dat het rijk van de verbrandingsmotoren voorbij is.

  • Een paar extra sjoemelsoftware projecten: bij Mercedes, bij BMW, bij Porsche. Met andere woorden: ICE motoren zijn nu op het zuinigste dat ze kunnen zijn. Willen we ze zuiniger, dan moeten we sjoemelen
  • Mercedes stopt met DTM, en stapt in de Formule E
  • Porsche stopt met LMP1 (dé meest geavanceerde Le Mans serie), en stapt in de Formule E
  • Frankrijk en de UK verbieden de verkoop van auto's met verbrandingsmotoren in 2040
  • Volvo bouwt vanaf 2019 enkel nog hybride en full-electric auto's
  • De topman van Shell kondigt aan dat zijn volgende auto een hybride is

Zo, nu we dat achter de rug hebben, kunnen we verder met ~~ de show ~~ dit artikel.

Ik vroeg enkele weken terug wat de (hobby) beleggers onder jullie zouden doen, als je gelooft in volledig elektrische auto's. Ik kreeg talloze suggesties van jullie, zowel op deze blog als op Facebook. Bedankt daarvoor!

Al jullie suggesties die ik nuttig vond, stopte ik in een virtuele portefeuille, allemaal met een min of meer gelijkaardig gewicht. Als je op de dag waarop ik de post publiceerde (3 mei), zou geïnvesteerd hebben in die virtuele portefeuille, zou je vandaag op een winst van 5.15% staan. Investeerde je daarentegen dezelfde dag in de MSCI ACWI index (die een beeld geeft van alle aandelenmarten ter wereld), stond je over dezelfde periode op een winst van 4%.

Voorlopig doen onze EV aandelen het dus beter dan de wereld-beurzen. Uitschieters zijn Umicore (bijna 20%), batterij-fabrikant LG Chem (17%) en Bolloré (10%). Bij de verliezers zien we vooral BMW (-10%).

Ik ben benieuwd wat deze (virtuele) portefeuille de komende twee jaar zal doen.

EV Port

Disclaimer : Ik ben geen beursspecialist, -analist, -adviseur of wat dan ook. Beschouw dit artikel niet als beleggingsadvies, want dat is het niet! Beleg niet in dingen die je niet kent, en laat je bijstaan door specialisten.