Mijn EV-portefeuille, update na een jaar

Mijn EV-portefeuille, update na een jaar

Ongeveer een jaar geleden bouwde ik een virtuele portefeuille die zich specifiek richt op de opkomst van batterij-auto's. Nu we ongeveer een jaar verder zijn, wordt het tijd voor een balans.

Ik herhaal nog even dat ik geen beleggings-adviseur, bankier, analist of wat dan ook ben. Beschouw dit niet als advies, want dat is het niet. Beleg enkel in de zaken die je kent, en laat je bijstaan door experts.

De benchmark die ik koos (ACWI) staat momenteel op +14% als je naar de USD koers kijkt. Als je ook de koersschommeling tussen de euro en de dollar meetelt, zou je (in euro) op +6.4% staan.

Portfolio-2018-05-23-13-44-17

Onze EV portefeuille noteert momenteel aan een mooie +16.57, of een dikke 10% na omrekening naar Euro! Enkele uitschieters zijn:

  • Umicore: de portefeuille werd gestart net voor de "rally" van de laatste maanden. Met haar +76% hét steraandeel van de portefeuille!
  • Bolloré, LG Chemicals en de Global X Lithium tracker noteren allemaal meer dan 20% winst (in hun eigen munt, zonder herrekening naar Euro).
  • BMW presteert zwak en sterkt me in de overtuiging dat ik het aandeel beter niet opgenomen had. Ook Evnonik en ABB stellen teleur.
  • Tesla, zakte het afgelopen jaar met meer dan 11%. De economische en logistieke realiteit begint haar tol te eisen.

Herbalanceren

Na een jaar zijn een paar posities scheefgetrokken en wordt het tijd om te "herbalanceren". Zo bedragt het gewicht van Umicore momenteel 17%, terwijl dat van Tesla naar 6.82% gezakt is. We verkopen dus (virtueel, dames en heren van de Belastingsdienst) een aantal aantal aandelen en kopen er andere bij.

BMW en Evonik out, Tata Motors en Alfen in

BWM heeft ons een jaar lang geteased met andere modellen dan de i3, maar komt verlopig met niks concreets. Tenzij je een schets van 1 lijn voor de iNext meetelt. Evonik produceert wel een aantal materialen die in de batterij-auto's gebruikt wordt maar dat aandeel blijft te beperkt ten opzicht van haar resultaten om haar plaats te blijven verdedigen. Het feit dat er in de laatste jaar-presentaties niks over elektrische auto's gezegd wordt, zegt al veel.

Als vervangers neem ik Tata Motors (moederbedrijf van Jaguar Land Rover) en Alfen op. Deze laatste is een Nederlandse producent van laadpalen, thuis- en grid-batterijen en transformatoren voor Smart Grids. Het aandeel noteert sinds enkele weken op de beurs van Amsterdam.

Ik kom dan aan volgende nieuwe portefeuille:

Portfolio-na-aanpassingen

Disclaimer: Ik ben geen beleggings-adviseur, bankier, analist of wat dan ook. Beschouw dit niet als advies, want dat is het niet. Beleg enkel in de zaken die je kent, en laat je bijstaan door experts.



Frank Louwers

Frank Louwers

Ondernemer. Techneut. Zeiler (te weinig). Skiier (te weinig). Verzuchter (soms te veel). Vader (zoveel mogelijk) van 2. Momenteel bezig met crypto en GDPR. Profielfoto (c) Leen Van Severen

comments powered by Disqus