1 min read

Anthem

“We hebben dat toen gemaakt zonder mengtafel. Het waren gewoon drie toestellen aan elkaar verbonden en dan rechstreeks naar cassette. Vandaag zijn we meer bezig met hoe we het gaan maken dan met de creativiteit van het nummer zelf. Maar vroeger deed je gewoon je ding met wat je had.”

Er zijn zo van die platen uit je jeugd die je bijblijven. Afflito van Fiocco is er zo eentje net als The Man with the Red Face van Laurent Garnier of That's When I Reach for My Revolver (waarvan ik pas veel later ontdekte dat het origineel niet van Moby is).

Een nummer dat ongetwijfeld in dat rijtje past, is Universal Nation van Push. Een nummer dat bedoeld was als b-kantje, maar dat geweldig succes werd.

Wat Universal Nation en haar nummer één plaats in de Greatest Switch hitlijst van Studio Brussel dit jaar zo speciaal maakt, is het nummer zo verdomd tijdloos is. Luister naar het nummer, en bedenk dan dat het nummer 18 jaar oud is, en dat het gemaakt is zonder mengpaneel, zonder speciale software. Drie toestellen, direct naar de tape.

Dank je, Studio Brussel, om er een mooie onepager voor te maken. Maar wat ik me afvroeg: hebben jullie in 1998 dat nummer gedraaid? Niet dat ik me kan herinneren. Net zo min als jullie toen Afflito of The Man with the Red Face draaiden. Voortschrijdend inzicht? We zullen het daar maar op houden ...

Als je trouwens de plaat wil horen, doe jezelf een plezier. Luister naar de (originele) 12in versie, niet naar de veel te snelle of compleet belachelijke remixes. Dit is er eentje waar je niks anders mee mag doen, dan naar luisteren zoals het bedoeld is...

Zet dus nu je headphones op, draai volume bijna tegen het maximum, en geniet de komende tien minuten zestien seconden.