Slimme auto's kunnen zoveel meer dan zelf rijden...

Slimme auto's kunnen zoveel meer dan zelf rijden...

Voorlopig blijft Tesla de enige auto-constructeur dat vandaag een systeem op de markt heeft dat we als min of meer "zelfrijdend" kunnen beschouwen. Dat veel constructeurs systemen ontwikkelen die verder gaan dan wat Tesla vandaag heeft, werd vorige week nog maar eens pijnlijk duidelijk, toen een test-wagen van Uber een overstekende fietser overreed.

Slimme auto's kunnen echter veel meer dan enkel "zelf rijden". Jaguar Land Rover toont vandaag enkele resultaten van haar onderzoek samen met UK Autodrive. Uiteraard wordt "Self Driving" als headliner naar voor geschoven, maar ze tonen ook wat kan eens auto's met elkaar, en met de infrastructuur rond hen beginnen praten.

Zo is er "Emergency Vehicle Warning", waarbij prioritaire voertuigen een signaal kunnen uitzenden dat opgepikt kan worden door je auto. Op je scherm zal je dan kunnen zien vanwaar de ambulance of brandweerwagen en welke richting die uit gaat. Of "Electronic Emergency Brake Light", waarbij je auto je kan waarschuwen als een auto voor je een noodstop uitvoert, ook al kan je die auto niet zien.

HR-2590

Een andere leuke vind ik "Green Light Optimal Speed Advisory", waarbij verkeerslichten (denk aan de ringwegen in veel steden) de optimale naderingssnelheid kan berekenen en zo het aantal stops door rode lichten kan beperken. Dat versoepelt de verkeersstroom en reduceert de schadelijke uitstoot door stilstaande auto’s.

Al deze technologieën gebruiken directe "vehicle to vehicle" of "infrastructure to vehicle" communicatie, zonder gebruik te moeten maken van cloud- of centrale infrastructuur, zullen dus ook werken in gebieden zonder internet-toegang en blijven werken als de centrale "hubs" een storing zouden ondervinden.

Slimme auto's zijn zoveel meer dan enkel zelfrijdend!



Frank Louwers

Frank Louwers

Ondernemer. Techneut. Zeiler (te weinig). Skiier (te weinig). Verzuchter (soms te veel). Vader (zoveel mogelijk) van 2. Momenteel bezig met crypto en GDPR. Profielfoto (c) Leen Van Severen

comments powered by Disqus